Znanstveno-stručni skup - EUROPSKI USTAV ZA BOSNU I HERCEGOVINU
Znanstveno-stručni
skup s međunarodnim sudjelovanjem
EUROPSKI USTAV ZA BOSNU I HERCEGOVINU
14. i 15. ožujka 2019., Neum
I.
ORGANIZATOR
Rektorski zbor Republike Hrvatske
Sveučilište u Mostaru
Pod visokim pokroviteljstvom Hrvatskoga narodnog sabora Bosne i Hercegovine
II.
UVOD
U 2019. godini će se obilježiti 23. godine potpisivanja
Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, u kojem je sadržan i Ustav kojim je Bosna i
Hercegovina dobila dugo željeni mir i novi model organizacije prema formuli
„dva entiteta za tri konstitutivna naroda“. Ustanovljena je struktura koja je
osigurala mir kao pretpostavku daljnje opstojnosti te zaštite prava i interesa konstitutivnih
naroda i ostalih građana BiH. Nakon niza neuspjelih pokušaja izmjena Ustava proces
usklađivanja ustroja BiH i njenog zakonskog okvira s međunarodnim ali i domaćim
vrijednostima i standardima i dalje se nameće kao najozbiljnija prepreka na
putu ka europskoj budućnosti Bosne i Hercegovine.
U kojemu načelnom pravcu te izmjene trebaju ići? Ključna
je pretpostavka da one moraju slijediti europsku pravnu stečevinu, odnosno
europsku pravo u užem (EU i zemlje članice) i širem (EU + Vijeće Europe, OSCE i
dr.) smislu. U međuvremenu je doneseno nekoliko presuda Europskog suda za
ljudska prava, ali i veoma važna odluka Ustavnog suda BiH u predmetu „Ljubić“
koja se poziva na konstitutivnost i načelo 'legitimnog predstavljanja'. Da li
se BiH može opredijeliti da slijedi samo jednu od tih normi ili težiti njihovom
objedinjenju, te izabrati put traženja načina njihove harmonizacije:
konstitutivnosti kao tradicionalne ustavne kategorije i ljudskih prava kao
opće-univerzalne? Na koji način je to moguće postići? Koje razumijevanje ustava i njegovih nužnih izmjena otvara put konsolidacije
bh. političkog sustava kako bi on mogao zaštititi kolektivna i individualna
prava u duhu Europskog prava i tradicije.
Rješenje ovih pitanja je pretpostavka reformskih koraka
koje bh. vlasti moraju poduzeti kako bi se stabilizirale gospodarske i
socijalne prilike, osnažila europska politička kultura u BiH. U tom smislu konferencija Europski ustav za BiH ima za cilj sagledavanje pitanja o
Bosni i Hercegovini kao višenacionalnoj države konstitutivnih i jednakopravnih
naroda te „Ostalih“ u kontekst procesa pristupanja BiH Europskoj uniji, te opće
sposobnosti zemlje za provođenje nužnih reformi i ispunjenja europskih
standarda. U svemu tome se pitanje ustava nameće kao pitanje svih pitanja.
To u konačnici znači pronalazak odgovora na pitanje kako konstitutivnost i ravnopravnost kao neporecive odrednice ustava
BiH pozicionirati u okvire europske pravne stečevine, ustavne prakse i teorije
na razini EU i njenih članica, osobito onih koje u svom uređenju primjenjuju
elemente razdiobe vlasti osmisljene s ciljem harmonizacije i upravljanja
različitostima. S tim u vezi s
posebnom pozornošću će se analizirati europska tradicija federalizma, te njena
iskustva u smislu prevazilaženja liberalnog-komunitarnog spora, odnosno
kreiranja društveno-političkih sustava koji efikasno štitite individualna i
grupna prava. To u metodološkom smislu uključuje otvorenost za referate koji se
bave studijom slučaja, komparacijom bh.
političkog sustava sa sustavima EU zemalja, ustavnom teleologijom, ustavnim
pravom, konstitucionalizmom, pitanjima poput vrste i razdiobe suvereniteta,
unutarnjeg samoopredjeljenja, konsenzusa, međunarodnog ugovornog prava i sl.
III.
NA ZNANSTVENO-STRUČNOJ RAZINI TRAŽIMO ODGOVORE NA
SLJEDEĆA OPĆA PITANJA:
1.
Koja
su ključna načela i elementi ustavnog prava u Europi i svijetu?
2.
Što
čini političke vrijednosti Europske unije i što je temelj njenog pravnog
naslijeđa kojemu se BiH mora prilagoditi, te kako situirati BH
„konstitutivnost“ u te okvire (možda poseban panel) odnosno kako pomiriti
vrijednosti i načela Ustava BiH s pravnom stečevinom EU?
3.
Koje
su metode harmonizacije individualnih i kolektivnih prava i na koji način se
štite i ujednačavaju prava pojedinaca i naroda u EU? (stanje provedbe odluka
ECHR u zemljama članicama, posebno u Belgiji te Švicarskoj kao članici VE);
4.
Pitanje
za zaključnu raspravu i zadnji panel: Kako iz dejtonske preći u briselsku fazu:
od post-konfliktne stabilizacije do punopravnog članstva u EU, tj. kako istovremeno
unaprijediti demokratski okvir i ojačati stabilnost uz puni konsenzus tri konstitutivna
naroda i svih građana BiH?
Specifična pitanja koja će se razmatrati na konferenciji
su:
1.
Ravnopravnost konstitutivnih naroda i
jednakost građana u smislu ostvarivanja prava na kandidiranje i slobodan izbor političkih
predstavnika? (pitanje poštivanja Ustava i odluka US BiH);
2.
Ravnoteža
kolektivnog i građanskog kroz bh. dvodomnost;
3.
Ravnopravnost
konstitutivnih naroda s aspekta autonomije i procesa suodlučivanja u izvršnoj,
zakonodavnoj i sudbenoj vlasti;
4.
Pitanje konstitutivnosti na cijelom
teritoriju BiH i kako je provesti (koliki su stvarni učinci i dometi presude
Ustavnog suda BiH o konstitutivnosti naroda na cijelom teritoriju BiH i kako je
do kraja provesti?).
IV.
FORMAT
Konferencija će
okupiti predstavnike akademije iz različitih dijela BiH, odnosno znanstvenu
zajednicu iz BiH, Europe i svijeta za područje prava, politologije i sociologije
i filozofije čime će dobiti širi publicitet i značaj. U okruženju u kojem su političke pozicije
ukopane i sukobljene potrebno je začeti dijalog na jednoj neutralnoj, apolitičnoj-znanstvenoj
razini; Da se uspostavi komunikacija i razumijevanje između akademskih
zajednica tri naroda, prvenstveno bošnjačkog i hrvatskoga, kako bi ga dalje
mogla preuzeti politika.
V.
STRUKTURA
Konferencija
je interdisciplinarna i imat će 3 panela
– opći, politološki i ustavno-pravni.
1. OPĆI
PANEL
U općem dijelu predviđena su izlaganja o
temeljnim vrijednostima i načelima ustava BiH, Europskih ugovora, zemalja koje
baštine tradiciju upravljanja razlikama, i čiji ustavi sadrže federalna načela.
Potrebno je ukazati na ta načela, utvrditi njihove zajedničke poveznice, te
razmotriti mogućnosti i načine njihova pretakanja u ustavno-pravne koncepte sukladno
utvrđenim EU načelima i standardima. U ovom segmentu su poželjna teleološka
razmatranja ustava, tumačenja, ustavna hermeneutika, šire područja
konstitucionalizam i čimbenika koji ih određuju. Fokus je na društvenim
pretpostavkama „novog“ ustroja BiH i u kojoj mjeri postojeći ustroj udovoljava objektivnim
potrebama i BiH društva i njenih naroda, uzimajući u obzir post-konfliktne
karakteristike BH društva ali i sve ono što nalaže perspektiva članstva u EU.
2. POLITOLOŠKI
PANEL
Politološke rasprave se bave konceptima unitarizam,
federalizam, multinacionalni federalizam, konfederalizam, decentralizacija,
devolucija.., konstitucionalizam, demokratska načela u kontekstu EU naslijeđa
te ustava zemalja u kojima postoje ustavne, političke i društvene analogije u
odnosu na BiH. Važno je razjasniti te pojmove kako bi se pročistio registar za njihovo
ispravno korištenje u javnom diskursu i razbili stereotipi. Javnost u BiH ili
nije upoznata ili je dezinformirana o ovim pitanjima. Ovim se depolitizira i čisti
pojmovni registar od pogrešnih tumačenja i predrasuda koje su postale dominantne
u domaćoj javnosti, i time osposobljavaju za daljnju uporabu.
3. USTAVNO
PRAVNI PANEL
Ustavno-pravni panel je predviđen za tumačenja najkritičnijih
aspekata DMS i Ustava BiH, te identifikaciju evolutivnih pravaca i razjašnjenje
spornih termina kao sto su specijalni odnosi, potpisnici ili odnos pravne norme
konstitutivnosti prema bh. društveno-političkoj stvarnosti; pruža se osvrt
na rješenje antinomije individualnih i kolektivnih prava u EU i BiH. Analiziraju
europsko pravo i pravne prakse zemalja članica u rješavanju svih pitanja iz
domena upravljanja različitostima uz reference na njihova iskustva u rješavanju
i provedbi odluka Europskog suda za ljudska prava.
VI.
ZAKLJUČAK
U vidu smjernica za političko djelovanje s
ciljem približavanja BiH ustava europskoj ustavno-pravnoj tradiciji, te
zajedničke izjave kao podloge i pretpostavke razumijevanja osnovnih vrijednosti
i načela BH ustava te načine njihove prilagodbe europskim ustavno-pravnim i
politološkim standardima. Zaključci konferencije će poslužiti kao platforma i
podloga za politički dijalog predstavnika sva tri konstitutivna naroda.
VII. ZNAČAJNI DATUMI
Prijam
sažetaka – do 15. siječnja 2019.
Obavijest o prihvaćanju sažetaka – do 31. siječnja 2019.
Održavanje Skupa – 14. i 15. ožujka 2019.
Prijam cjelovitih radova – do 15. svibnja 2019.